Kansen benutten op nabije markten

Kansen benutten op nabije markten

Alexander Jegerings, exportmanager bij Bronneberg, vertelt over zijn ervaringen met de dienstverlening van Agentschap NL bij het internationaal ondernemen.

“Bij de productie van de carrosserie van een auto blijft 40 procent van het gebruikte metaal over als restafval. Onze persen comprimeren dat tot handzame pakketjes. Slim, veilig en fraai is het uitgangspunt van al onze machines, want alleen dat overtuigt. Voorheen richtten we ons vooral op de Benelux en Duitsland. Nu zien we eigenlijk de hele wereld als onze markt. Kansen genoeg. Bedenk maar eens hoeveel schroot er bijvoorbeeld vrijkomt in een land als India!"

Familiebedrijf
Bronneberg begon in 1946 als familiebedrijf, met als specialiteit het knippen, samenpersen en transportklaar maken van schroot en metaal. "Onze producten lopen uiteen van kleine kabelpellers die de isolatie van elektriciteitskabels strippen tot enorme persen waarmee autowrakken worden geplet. Daarbij willen én moeten we onderscheidend zijn, want dit soort machines is heel kostbaar en vervang je niet zomaar.

Lokale dealers
Drie jaar geleden besloten we ons blikveld te verbreden, maar wel vanuit de gedachte dat we zelf geen eindklanten willen bedienen. Dus gingen we op zoek naar lokale dealers. Een moeilijke opdracht, waar veel van afhangt. Zij zijn niet alleen je ogen en oren in het buitenland, maar bepalen ook wat onze klant van onze product – en dienstverlening – vindt. In eerste instantie deden we zelf het zoekwerk, om te beginnen in Zweden en Frankrijk, maar al snel merkten we dat we wel wat hulp konden gebruiken. Via een vriend kwamen we in contact met Agentschap NL. Zij koppelden mij aan iemand die ter plekke onderzoek deed en met hele relevante, compacte marktinformatie kwam. Dat overtuigde mij ervan dat al dat eigen voorwerk helemaal niet nodig was.

Kansen zoeken
We doen nog steeds veel dingen op eigen kracht, en vooral op gevoel, dat zit nu eenmaal in je als ondernemer. Maar als ik op zoek ga naar kansen in een nieuwe markt, begin ik bij wat Agentschap NL me kan bieden. Zo kijken we bijvoorbeeld naar India. Dat is natuurlijk een gigamarkt met geheel eigen regels, maar ook heel grote mogelijkheden. Deskundige hulp is daarbij meer dan welkom.

Professionele ondersteuning
Agentschap NL is prettig professioneel en begrijpt wat je als ondernemer nodig hebt. Bijkomend voordeel is ook dat ze altijd serieus worden genomen. Ze kennen de lokale markt en benaderen potentiële kandidaten in hun eigen taal. Ze gaan met jouw profiel de boer op om mogelijke kandidaten warm te maken voor een kennismaking. Dat werkt, want je komt als bedrijf dan toch overtuigender binnen. In Zweden resulteerde dat in een prima samenwerking met een dealer, wat al de nodige verkopen heeft opgeleverd. En ook in Frankrijk hebben we een dealer gevonden die al een grote gebruikte machine heeft verkocht. Dat blijft toch een geweldig gevoel: een bureau vol met orders!”

Kansen benutten op nabije markten